Po delší době se konečně dostavilo letové počasí a to nemůže nechat žádného pilota v klidu. Zavolal mi kamarád Petr, jestli za ním nepřijedu na letiště Velká Dobrá, a že si můžeme udělat výlet. Po práci jsem doložil do auta všechny potřebné lítací věci a zároveň kouknul na Google, jestli by se nedal dát nějaký přelet do Kameňa. Petr projevil přání, že se chce proletět podívat na Ranou s čímž jsem hned souhlasil. V pionýrských dobách začátků paraglidingu jsem z toho kopce nikam daleko neodlétl, tak proč se do těch míst nepodívat s motorem. Jako první otočný bod jsem zvolil lom u Žichovic. Druhý otočňák byla obec Peruc a potom zpátky na letiště. S mapou jsem si nedělal moc starosti. Přilepil jsem si na mapník ICAO mapu a jenom pro jistotu jsem si vytiskl z internetu detail prvního otočňáku.
Jiří Koudela
Petr mi říkal, jak nabereme výšku, bude Raná vidět. A měl pravdu. Překvapilo mne, že krátce po startu díky dobré viditelnosti rozeznávám Říp, hrad Hasenburk, Milešovku a jako nejmenší kopce se jevili Oblík a Raná. Jelikož jsme oba letěli se stejně rychlými padáky, dali jsme to na plně odtrimováno a speed co nám nohy stačily. Na plynové rukojeti jsem si nastavil aretaci a měl jsem to jak v autě s tempomatem. Jednou za čas jsem upravil náklon, abych srovnal směr, jinak pohoda. Petr se rozhodl přistát na letišti v Charvatcích, kde právě trénovali kurzíci motorový paragliding. Já jsem to popotáhnul dál na svůj otočňák. Při návratu jsem slétl k letišti, nad polem jsem si dal pár zatáček pomyslného slalomu a mával na Petra, že už se musíme vracet. Po chvíli odstartoval a vydal se za mnou k domovu. Cestou zpět jsem ještě měl jeden otočný bod, aby cesta nebyla stále stejná a vyplatilo se. Objevil jsem například nově zrekonstruované sídlo na skále u Ohře, kde hned vedle měl majitel svoje letiště a i obec Peruc coby druhý otočňák vypadala ze vzduchu velice pěkně. Navigaci zpět jsem řešil více podle toho, co vidím v dálce, než podle mapy. Větrné elektrárny a komíny Kladna byly zaměřovacím bodem a při dalším přiblížení jsem to ještě zkorigoval. Proletěná trať rozhodně nebyla ukázková přímka, protože podle pětistovky měřítka nejsem zvyklý létat.
Jiří Koudela
pilot: Jiří Koudela stroj: Nirvana Instinct CL 200 padák: Dudek Nukleon 25 plochý trojúhelník – plánovaný přelet z letiště Velká Dobrá u Kladna ke kopci Raná a zpět.
Let byl naplánován přes dva otočné body: start – letiště Velká Dobrá, Kladno - 50° 7'7.45"S, 14° 4'38.30"V OB1 – lom u obce Žichov - 50°29'4.07"S, 13°48'2.84"V OB2 – obec Peruc - 50°20'31.66"S, 13°57'35.93"V cíl – letiště Velká Dobrá, Kladno - 50° 7'7.45"S, 14° 4'38.30"V
palivo na startu: 12 l + 1,5 l lahev palivo po přistání: 3 l + 1,5 l lahev
den a čas startu: 1.8.2012 17:19:31 čas přistání: 19:13:06
celková vzdálenost tratě přes otočné body: cca 90 km
hmotnost bez paliva: 27+6+90=123kg
|