Jak přežít zimu v caravanu, aneb na všechno je nějaká mast. Tisk
Hodnocení uživatelů: / 7
NejhoršíNejlepší 

 

Zachytil jsem na diskuzi poznámku o tom, že je nejvyšší čas vyzkoušet caravany i v zimě. Kromě toho se z našich sletů stávají z ptačí perspektivy srazy karavanistů a to je dobře, moc dobře, protože odpočatý a spokojený pilot je dobrý pilot...
Tak jsem si řek, že pár rad do zimy, jak pro současné majitele, ale i pro ty co hodlají v budoucnu něco koupit nikdy neuškodí. V létě obstojí cokoli, i stan, ale zimní provoz to je jiná...
Většina z nás má  rodinu, která očekává vyžití s bydlíkem zelý rok. Proto je dobré znát některá úskalí caravaningu i za zhoršených meteorologických podmínek. Ty nejelementárnější rady najdou čtenáři jak v textu, tak i mezi řádky. Bude-li někdo chtít podrobnější, nebo konkretní radu pro nákup jsem k dispozici.

Wink marcello

Je zima jak sviňa, tlačí mě zamrzlá nádrž s vodou a tak jsem si řek, že zavzpomínám na mládí a na to jaké to bylo dřív ...
  Váš caravan
  Narodil jsem se ještě v době, kdy „deset deka salámu... to bylo salámu“.  Do konce tisíciletí scházelo spoustu let, americký prezident byl ve světě oblíbený, dvojčata ještě stála a krize byla v nedohlednu. V době, kdy se všechno dělalo tak nějak jinak.
Jak jinak? Tak nějak praktičtěji - pro lidi a ne pro požadavky evropských úředníků.
1)Tak například na topení a vaření se stále používá propan butan. Dnes se u některých nových caravanů setkáváme s vestavěnými nádržemi na PB. Jejich životnost je omezená a nedá se s nimi v zimě „pracovat“.
 Tenkrát se v karavanech používaly přenosné láhve se stlačeným plynem. Můj páneček dbal v zimě na to, aby neodebíral z jedné lahve příliš dlouho, aby tzv. „nezamrzla“ a pravidelně na noc montoval do skříňky „čerstvé teplé“ nejlépe dvě láhve k současnému odběru. 
 Evropské země mají jiné lahve než v česku, stejně tak připojení lahví k rozvodu plynu v caravanu je jiné.  České láhve jen těžko v zahraničí vyměníte za jejich, stejně tak těžko přemluvíte personál na PB stanici, aby Vám je naplnil. Řeší se to cizí lahví, kterou koupíte v cizině a redukčním šroubením, které dostanete ve speciálních prodejnách pro caravaning. Nebo lépe dostatkem vlastních  lahví, které však zabírají vzácný prostor pro naše „hračky“, za to mohou být v teple a i když z poloviny prázdné stále funkční na rozdíl od nádrže, která je sice z poloviny plná, ale někde promrzlá pod caravanem.
Vysvětlím:
Běžně používáme zkapalněný propan butan v tlakové lahvi a čerpáme pouze to, co je nad hladinou odpařené, tzv. plynou fázi. K tomu potřebujeme mít teploty, které odpaření umožní. U butanu je to 0°C, u propanu asi -45°C.  Pro odpaření plynu je důležitá okolní teplota.  Pokud v noci klesne teplota v prostoru kolem plynové lahve pod bod mrazu a my topíme, spalujeme pouze propan. Jakmile stoupne teplota nad nulu, spalujeme i butan. Rozhodující je tedy teplota kolem lahve. Technicky se čerpání plynu dá ošetřit ohřevem okolí plynové lahve. V plynové schránce však nesmí být žádné elektrické zařízení, které může způsobit jiskření, aby nedošlo k požáru. Může se ale přivést do schránky teplý vzduch z rozvodu tepla v karavanu, ale pozor teplota povrchu láhve nesmí přesáhnout 40 stupňů celzia.
Je otázkou zda-li to složitě a nákladně řešit pro týden lyžovačky jednou za rok v Alpách, nebo raději jen s lahvemi“pracovat“.
Pro pohon motorů automobilů se používá kapalná fáze, která se ve vodou ohřívaném směšovači zplynuje, ale to je úplně jiná problematika. 
 
2)Dříve se ze záchodu odváděla tzv. hnědá voda do objemných pevných nádrží pod caravanem, dnes se používají odnímatelné „šuplíky“ na pár litrů. Na parkovišti s více karavany vidíte neustále trapně běhat páničky s hov.... jak se snaží zbavit nežádoucího obsahu, někdy také zamrzlého.
Zde je každá rada drahá - napadá mne jediná. Pozor na nesmysly nařízené bruselskými úředníky, vybírejte modely, které řeší tuto problematiku klasicky, nebo se chodťe  vy.... do závěje.
  Pro ty co mají klasickou nádrž pod caravanem jen malá rada. Aby vám nevábně vyhlížející obsah nezamrzl v nádrži až do jara, nalejte před použitím do záchodu fridex, množství s ohledem na probíhající teploty a očekávané množství obsahu. Za nějaký den zase trochu přidejte atd...

Univerzální řešení pro obě kategorie majitelů stejně tak i pro ty co záchod na palubě nemají je přenosný chemický záchod umístěný  ve sprše či koupelně. Má zásadně větší obsah nádrže než klasický šuplík caravanu a zamrznutí tak snadno nehrozí z důvodu, že nebudete mít v koupelně mínusové teploty a také proto, že to chemie v provozních kapalinách chemického záchodu nedovolí.
V nejhorším případě je to přeci přenosný záchod!
  Jó zimní caravaning je náročná záležitost, která vyžaduje velkorysost
  a sportovní srdce.

3)Ale to nejhorší co páni úředníci v Bruselu vymysleli je topení, respektive umístění kamen v karavanu. Za mých mladých let se kamna umisťovala tak, aby teplo přirozeně samovolně unikalo z kamen ven do prostoru před kamny. V caravanu bývalo příjemně teplo, třeba celý týden, můj člověk se vždycky posadil na zem, opřel si o kamna  cemr (pro pražáky- bolavý záda) a roztával po lyžovačce. Pochopitelně, že kamna byla teplá a mohlo se stát, že se někdo spálí, když se jich bude dlouho dotýkat.
Aby toto nebezpečí nehrozilo, nařídili chytráci umístit kamna „do skříně“. Nevěříte? Běžte se podívat! V nových tipech caravanů kamna prostě nenajdete. Jsou tam pouze ovladače, kterými proces topení řídíte, ale bez pořádného zdroje energie jste v háji.
  Teplý vzduch je „vyháněn ze skříně“ ventilátorem, nebo dvěma, do rozvodu teplého vzduchu. To vede k tomu, mít neustále zapnutý
 ventilátor, který nejen v noci nepříjemně hučí, ale do rána jste bez proudu a pak si ani neprdnete (nerosvítíte, nepustíte vodu atd).
Nezbývá než si pořídit přenosnou malou elektrárnu, tu postavit někam daleko za caravan a modlit se, aby vám ji do rána neukradli, nebo si ji nechat za nemalý peníz namontovat přímo do caravanu, což je z bláta do louže.
Jiným řešením, které vyžaduje značné množství schopností a zkušeností je druhá velkokapacitní baterie. Otázkou je kam ji umístit, aby jste netrpěli toxickými plyny z baterie a jak zajistit její dobíjení. Solárním panelem? Nebo prostě jen tak nastartovat motor a riskovat, stížnosti okolních camperistů?
Jsem pro solární panel.

I tady platí, není všechno zlato co je moderní - nekupujte raději kamna ve skříni a zajíce v pytli.