Hlásím let do Kameňa Pilot: Jiří Paleta alias JiP |
Po sobotním létání ve Vlašimi vypadala předpoveď na státní svátek 28.10.2009 velmi nadějně – zataženo 90-100% střední oblačností, beze srážek, vítr do 2 m/s od západu. Takže žádná divoká termika, slušná viditelnost a rozumná rychlost všemi směry. Navíc to byla poslední příležitost dokopat se alespoň k jednomu zápisu do Kameňa (to jsem ale v tu chvíli ještě netušil, že budu smolit tenhle popis). Po splnění domácích povinností (výroba stolku pro klavír pro dceru) dostávám od zbytku rodiny povolení k přesunu nad letiště s tím, že se uvidíme v Dendrologické zahradě v Průhonicích. Odjíždím na letiště v Říčanech u Prahy (LKRICA), kde už stojí auta rogalistů a ultralajťáků – nejsem tedy sám, koho počasí vyhnalo do vzduchu. Je sice asi 10 stupňů, ale to nikomu nevadí. Plánuji trochu delší cestu, kolem 2 hod. - nejdřív Průhonický park, Dendrologická zahrada, pak směr dálniční okruh 513 směr Zbraslav, pak obrat na jih - Jílové u Prahy no a odtud zpátky přes Velké Popovice do Říčan.
Sestavení motoru, fotka nádrže před letem, příprava padáku, kontrola před startem – a pak hurá, na první pokus letím (díky, mé spolehlivé Pluto). Dělám okruh kolem letiště a zjišťuji, že předpověď nekecala a vítr je dokonce téměř zanedbatelný. V euforii z naplánovaného letu zapomínám na fotku místa startu a rovnou vyrážím směr Průhonice podél hranice CTR. Stoupám do 150 m AGL a jsem lehce překvapen občasným lehkým závanem termiky – no, nenosí, ale dokáže docela dobře přizvednout nebo podržet. Je to trochu jako na velbloudovi, ale i na něj jsem si po nějaké době zvyknul. Průhonický park hraje všemi barvami, nádhera. Přelétávám raději v bezpečné výšce, to abych v případě nouzáku nestrašil maminky s kočárky . Za chvíli točím nad Dendrologickou zahradu a zkouším navázat spojení s pozemním personálem. Nikdo neodpovídá, což mě překvapuje (když měla dcera naposledy vysílačku v ruce ve Vlašimi na letišti, komentovala každou zatáčku), ale čas letí a točím směr západ. Po přeletu „ležatých paneláků“ ve Vestci jsem na prvním otočným bodem – křižovatkou okruhu 513 v polích severně od Hodkovic. Je vidět nejen celá trasa až k Radotínu, ale užívám si také panorama Prahy od jihu. Nedá mi to a pokouším se o vícesnímkové panorama od jihu – uvidíme na zemi. Točím směr OB2 přes naší vesnici, fotím jako Japonec a řítím se závratnými 49 km/h ke hřebenu u Psár. Výšky mám dost, takže jenom koukám kam to posadit v případě nouzáku, ale není to potřeba a než si to pořádně rozmyslím, jsem zase nad poli a je to v pohodě. Fotím OB2 – střed vesnice Nechánice, a točím směr nejvyšší kopec v JV okolí Prahy – výšinu Mandava. Ta je zajímavá několika věcmi – kousek od ní byla plocha Hlubočinka, kde lítaly rogala a modeláři až do té doby, než někdo skoupil pozemky v okolí s vidinou spekulativního prodeje. Plocha byla rozorána, na pozemcích nic nestojí do dneška... Druhým zajímavým momentem je to, že na Mandavě stojí malá rozhledna jako památník na shromáždění lidu z konce 19. století no a třetí, nejaktuálnější zajímavostí je to, že cca. 100m JV od rozhledny je dům z reality show „Dům snů“ z Novy (díky Vašku za souřadnice). Letím a koukám – nic moc, hypermoderna, s malým pozemkem, já bych to nechtěl ani zadarmo... Začíná mi být zima, tak měním letový plán. Vypouším pokračování do Jílového u Prahy a beru směr k Velkým Popovicím. Zatím to nevypadá, že by měli hotové tankování piva ve vzduchu (jako pro stíhačky), takže občerstvení nebude. Pivovarský komín by jako podstavec šel využít, ale zatím není nápad a návrh. Snad příště. Od Říčan mi letí naproti Vašek s motorovým rogalem – fotím ho v okruhu kolem mě. Má své zkušenosti s vrtulovým proudem z motoru rogala a chováním padáku v něm, takže točí zatáčku zkušeně. Letí „jenom“ dvakrát rychleji, ale připadá mi to jako formule proti osobáku. Poslední zamávání a mizí směr Český Šternberk. Po chvíli křižuji dálnici, měním kurz k letišti a těším se na teplo. Termika u Otovic je i dneska, pohoupá mne na rozloučenou a pak jsem už u LKRICA. Trénuji ostřejší zatáčku pro vyklesání (spirála to nebyla, ale 6 m/s to dalo), jdu na okruh a zapomínám vyfotit místo přistání (opět). Naštěstí jsou rogalisté a letci dole, takže mám alespoň fotku po přistání. Rozebírám motor a koukám překvapeně na nádrž – za hodinu a čtvrt motor sežral jenom 3l místo obvyklých 5 litrů. V tenhle okamžik vykrystalizovala myšlenka poslat tenhle let do Kameňa. Není to sice nic převratného, ale pro mě to byl jeden z nejlepších zážitků letos. A vo vo vo tom to je, ne ? Prosím proto jury o shovívavost s chybějícími fotkami místa startu/přistání – příště to bude lepší. Letu zdar, Jirka Paleta alias JiP Pilot: Jří Paleta Padák: AXIS Pluto 28 Motor: Nirvana Rodeo 125 Datum letu: 28.10.2009 Čas startu: 14:11 Čas přistání: 15:35 Doba letu: 1:24 Start: LK RICA, letiště Říčany u Prahy OB1: dálniční křižovatka S od obce Hodkovice OB2: střed vesnice Nechánice Cíl: LK RICA Celková délka tratě: 30,5 km – FAI trojúhelník Délka trasy podle GPS: 36 km Celková spotřeba: 3l SB-OB1: 12 km OB1-OB2: 8,5 km OB2-CB: 10
|