Hlásím let do Kameňa: Marek Malý Tisk
Hodnocení uživatelů: / 7
NejhoršíNejlepší 

Po měsíční abstinenci od létání způsobené vlekoucí se reklamací krosny jsem se konečně vnutil do luftu. A začal jsem tam, kde jsem před měsícem skončil, tedy na modelářské louce u obce Vrbičany a ambicí na FIA trojúhelník. Jen s rozdílem teploty vduchu o cca 20 stupňů a celkově pošmournějším počasím. Plán zněl: Vrbičany, Most, Děčín, Štětí, Vrbičany. Na nohách tři vrstvy, na těle čtyři, el. rukavice, o cca 8 litrů těžší batoh na zádech a jen minimální pomoc větru, ale odstartoval jsem. Kolečko nad startovačkou, nezbytné foto průletu startu a hurá na trať. A hle!! něco mi na paludě chybí. Vario je ještě někde v tašce, protože jsem ho ze sedačky sudnal když jsem krosnu odvážel na reklamaci prodejci. A půjčenou navigaci už jsem musel vrátit. Co se orientace v terénu týče, tak v tomto směru jsem klidný, jsem přeci jen doma. Jen mi trochu vadí, že nevidím přesně jestli zbytečně nestoupám, nebo neklesám a také rychlost.

Wink Marek Malý

Letím na západ přes jižní okraj Českého středohoří, viditelnost mizerná a tak nastoupávám na hranici hnusného šlemu, který brání v slušné viditelnosti a v hezké fotky. I tak se ale pokouším fotit alespoň něco. Nad tím mlhavým hnusem je viditelnost luxusní ( ve směru ZZJ až na Klínovec), ale mám pocit, že dost funí. Letím cca 45 stupňů šejdrem k požadovanému směru letu OB1. Za ten jsem zvolil výletní zámeček v Mostě za kterým je schovaný mostecký autodrom. Zhruba na půl cesty od startu a OB1 zkusím šlápnout do speedu abych se líp prosadil proti bočnímu větru který mě znatelně snášel od plánované trasy. (Viz zápis logeru, tam je ten oblouk jasně viditelný) Před Mostem v ose letu leží zdejší letiště a rukáv mi jasně ukazuje směr a intenzitu větru. Ale i kdyby tam nebyl, tak si vystačím s nemalým množstvím komínů všude po okolí. Je jich tu tolik, že by se mezi nimi dal lítat slalom jako mezi pilony. To by se asi divila světová elita, uspořádat jim tu slalomanii. No je to neklamná známka toho, že jsem opustil dnes nedozírné krásy Českého středohoří a že jsem v Severočeské hnědouhelné pánvi.
Po dosažení OB1 otáčím na SSV tak, abych měl po levé ruce krušnohorský hřeben a v pravo Č. středohoří. Na foťáku hledám údaje o čase vyfocení průletu startu a následně OB1. Zjišťuji, že rozdíl dělá 39 minut a z domova si pamatuji, že by to mělo být nějakých 33km, "no to není vůbec špatný", když si uvědomím ten boční vítr. Pohled palivoměrem mi nic moc neřekl, tak v domění "že to nic nežere" znova šlapu do speedu. To je fofr!! Ani fotit skoro nestíhám! Po průletu povrchovým dolem, okrajem Teplic od východu, Chabařovic a Ústí nad Labem od západu, už vidím Děčín. No pane!!! Protože stále letím na hranici toho šlemovitého bordelu, tak výhled mám neomezený do dalekých dálav. A to doslova a do písmene!! Zhruba na 14ti hodináh z mé dráhy letu vidím pouhým okem Ještěd a za ním úžasnou siluetu Krkonoš!! Až jsem z toho v šoku! A ta mrcha foťák to na tu dálku ne a ne zaostřit! To budu v hospodě za rybáře co chytil solo kapra, ale zrovna u toho nikdo nebyl!
Po otočce na OB2, za který jsem zvolit děčínský zámek tyčící se na skále nad Labem směřujícím do německa, směřuji na JV. Ihned kontoluji a přepočítávám časy ve foťáku mezi OB1 a OB2. HUSTÝ!!! 38 minut! Protože mám v plánu téměř rovnoramenný trojúhelník, tak si pamatuji, že rameno má cca 50km. No tak to jsem tu dnes za stíhačku! S velmi, ale velmi příjemným pocitem vypnu a připevním foťák, rozhlédnu se a ... a? A nic!!! A to tak že VELKÉ nic! Jsem pořád na Děčínem jen kousek od zámku! Tak si tam tak vysím, sunu se po centimetrech požadovaným směrem do epicentra Českého středohoří na jehož hranici s polabskou nížinou (z jihovýchodu) leží můj plánovaný OB3 Štětí a snažím se něco vymyslet. Stojím ve speedu s vírou, že se prosadím. Motor řve jak kráva a dopředný pohyb nic moc. Kouknu na palivo a ejhle. Tímhle tempem a s touhle spotřebou končím ve Štětí. Myšlenka říká, že možná funí jen nad tou mezní vrstvou toho neprůhledného "čerstvého" vzduchu a že pokud dole nefouká (moc), tak by středohory a jejich brdky nemusely vytvářet mechanické turbulence a mohl bych letět plíživým stylem od keříku ke keříku, od pahorku k pahorku. Po chvilce klesání bylo jasné, že tudy cesta nevede. Na plný kotel rychle stoupám zpět do silného, ale laminárního protivětru "přímo na komoru". Co dál? Tímhle tempem to nepřeletím a Markéta mě těžko bude hledat kdesi v nitru Českého středohoří. Mám to posadit tady u Děčína a brát to jen jako výlet? V nádrži to odhaduji na cca 5-6 litrů. No nic stáčím na Jih a doufám, že se dostanu alespoň domu do Litoměřic, tam to někde posadím a pro auto do Vrbičan mě Markéta odveze. Najednou vidím, že dopředný pohyb (stále se speedem) se přeci jen zlepšil a tak opět kalkuluji, že bych pozměnil trojúhelník a za OB3 volím Úštěk. Znovu tedy pootáčím na JV a... a zas nic! Fakt přímo na komoru! Vracím se tedy k plánu dožďuchat se alepoň do Litoměřic, aby Markéta nešpačkovala, že mě musí hledat kdesi v kotárech. (oba manévry jsou krásně vidět na logeru)
Po úmorném posouvání se a neustálým (možná i panickým) kontrolováním paliva jsem asi v polovině středohor. Jižní hřeben s příznačným názvem Dlouhý vrch, na jehož úpatí leží Litoměřice (z druhé strany), funguje skvěle jako neproniknutelná hradba. Ne a ne se k němu přiblížit. Nad ním už bych mohl motor klidně vypnout a vím, že domu už dokloužu, to už znám. Ale dostat se k němu nejde! V nádrži cca 3-4 litry a dopředný pohyb stále nevalný. Jsem tak otrávený, že už skoro ani nefotím.
Volím variantu hradbu Dlouhého vrchu obletět a podletět. Stůj co stůj se musím nad zemí nějak došourat k východnímu okraji hradeb, kde je nad obcí Pohořany malé sedélko. Tím když se prosmýknu, tak mám vyhráno! U obce Třebušín, tam jezdí má dcera na ranč s koňmi, dávám volnoběh a stále s plným speedem vyklesávám. K mému údivu se nedostavuje tak výtazné drncání jako při vyklesání u Děčína. Dávám odpočinout nohám a s šolíchajícím plynem se přibližuji k sedélku. Tam mě to trochu pohoupalo, ale dalo se to snést. Nebo spíš vidina konce to drncání dělala snesitelnější. HURÁ, jsem na druhé straně!! Sice ne s výškou, takže vypnutí motoru nepřipadá v úvahu, ale mám před sebou už jen klesání do Litoměřic. Takže plyn jen tak šolichám, jen abych někomu neohnul anténu na koníně a už už vymýšlím, kde si sednu. Na kraji našeho krásného města (jak rád ho dnes vidím!) koukám na nádrž a šplouchá to něco mezi dvěma až třemi litry... ??? ..no to bych mohl zvládnout i Vrbičany!? A uzavřít tak sice jiný, ale trojúhelník! OK, soustředím se na směr letu a páčku plynu. Ani mavajícím hasičům hrajícím fotbálek za hasičárnou nezakroužím na pozrav, jen z dálky zamávám. ANI METR NA ZMAR!
Za Liťákem vyklesávám do polabské nížiny a mám před sebou pár posledních kilomertů. Pohledem do nádrže se ujišťuji, že "to v pohodě dám" a když už, tak aspoň rychle. Znovu, dnes naposledy, šlapu do hrazdy a zas to pěkně odsejpá.
Foto přiblížení k startovačce, průlet a foto nad start-cílem a obloukem proti východnímu větérku dolu. UF! Tade tu druhou část jsem si dnes vůbec neužil

Doma při sběru dat zjišťuji, že se mi rozchází nastavený čas ve foťáku s GPS časem v logeru o 7 minut. Start podle GPS 14:41, podle Olympusu 14:48. Ale všechny ostatní diferenty se přesně shodují. Snad to neva? A také, že o fous (0,1km) splňuji podmínku pro FIA trojúhelník.
Tak snad svůj původní záměr realizuji někdy jindy, za fotogeničtějších podmínek, aby jste mohli napno ocenit a vychutnat si krásy severočeské hnědouhelné pánve, krušnohoří, středohoří a polabské nížiny?

Marek Malý

1,5l. po př...
1,5l. po přistání 1,5l. po přistání
13l. plná
13l. plná 13l. plná
OB1 Most
OB1 Most OB1 Most
OB2 Děčín
OB2 Děčín OB2 Děčín
po přistání
po přistání po přistání
průjet star...
průjet startem průjet startem
průlet cíle...
průlet cílem průlet cílem
proletěná t...
proletěná trasa proletěná trasa

Pilot:
Datum letu 17.10.2011
počátek paliva 13 litrů
Start -model plac Vrbičany 14:48h
OB1 -zámeček Most 15:27h 33,7 km 51,85 km/h
OB2 -zámek Děčín 16:05h 49,9 km 78,79 km/h
Cíl -model plac Vrbičany 17:11h 36,4 km 33,09 km/h
zůstatek paliva 1,5 litrů
Celková vzdálenost 120 km
Doba letu 143 minut
Spotřeba 11,5 litrů
Průměrná rychlost letu 50,35 km/h
Suchá hmotnost 147 kg (trochu jsem přibral)
Stroj Nirvana Instinct
Křídlo Jojo Wings MO.YO 26

Fotky z letu jsou na webu: http://markus2m.galerie.cz/5475518-let-17-10-2011#80720752

S pozdravem a přáním pěkného dne

Marek Malý
PHILIPS BATTERY EXPERT
Seifertova 6
412 01 Litoměřice

tel.: 777 101 121