Dobytí Smradlavky
Ty myšlenka mě samozřejmě napadla už dávno, letět po větru z Prahy do Brna. To napadne každýho. Berx se o něco podobného už pokusil, ale v opačném směru. Spíš je zajímavé, jak dlouho trvala cesta od prvotní myšlenky k jejímu uskutečnění. Samozřejmě by se dalo odstartovat někde u dálnice, letět podél ní a mít doprovodné auto. To mi ale připadalo nadmíru zbabělé. Já jsem měl v plánu dobývat Moravu hrdinně, bez jakékoli pozemní podpory co nejvíc si užít ten prvek dobrodružství letu do neznáma.
Znovu jsem myšlenku oprášil před 14 dny, kdy jsem zapomněl v Býkovicích spacák. Jožka Káčer ho předal Márovi Schulzovi a já Márovi zavolal, že si pro něj někdy přijedu. Nebo přiletím. Nejdřív jen tak ze srandy, ale když jsem se podíval na mapu, tak to zase tak nereálný nebylo. A když jsem se podíval na Medarda, co předpovídá na sobotu 17.4., tak bylo rozhodnuto.
Nechtěl jsem ponechat nic náhodě, udělal jsem si i přípravu, vytisknul mapičku, poladil přídavnou nádržku, nabil baterky, zadal do GPS souřadnice Smradlavky a když jsem se tak koukal na mapu, přidal jsem jsem ještě jeden otočný bod hráz Želivky, abych letěl nad údolní nádrží nadélku. Dokonce jsem si připravil i pití na cestu, hajzlpapír do kapsy, no prostě myslel jsem na všechno.
A pak jsem udělal to nejtěžší, nastavil budík na 4 ráno a nedal si večerní láhev vína.
|
Celý článek...
|
|
Můj první let do Kameňa
Celé dopoledne jsem se v práci třepal na to, až vlítnu do luftu. Z okna jsem pozoroval třepotající se vlajky a přitom stále kontroloval předpověď počasí, která slibovala více méně jen vánek. Pěkně modrá obloha s několika obláčky slibovala začínající termiku do které si s motorem troufnu a budu moci občas i vypnout motor a využít stoupání pod mraky.
Těšil jsem se, že v tak nádherném počasí vyletí spousta stejných nadšenců a právě proto jsem zavítal na profláklou startovačku Smradlavka. Když jsem dorazil na místo, nebyla tu ani noha a vítr docela bušil do větrného pytle, přesto jsem za nedlouho odstartoval a nastoupal přiměřenou výšku. Jak na potvoru ten nejhezčí mráček byl přímo nad Tišnovem a tak jsem nelenil a v dostatečné výšce nad městem vypnul motor a začal točit. Padák se mi občas pohupoval ze strany na stranu ale rozhodně stálo za to poslouchat svištění šňůr, výpletu na koši a do toho takřka pravidelné pípání vária, kde bylo něco kolem 2m/s.
|
Celý článek...
|
LET DO MORAVSKÉHO KAMEŇA 20.3.2010. PRVNÍ LET ROKU 2010
Tak po té zimě koukám pořád do vzduchu a ten vítr fouká a fouká. Přemýšlel jsem o letu třeba na Ukrajinu při tom větru co foukal. A z Třebechovic pod Orebem , kde bydlím a lítám, by to bylo hned. Ale to odbočuji.
Rozhodování na můj první let do Moravského kameňa trvalo trochu déle, jelikož jsem z východních Čech a ne z Moravy. A nechtěl jsem, aby první let do kameňa v letošním roce letěl někdo z Čech ale z Moravy. Ale když jsem se připravil a o tom to je, tak jsem vyrazil pěknou středu brzy z pracprocesu a stál jsem na startovačce. Celý den bylo móóóc pěkně. Jenže po příjezdu a vyndání všech instrumentů se vše obrátilo a vítr se stal opět mým velkým nepřítelem. Tak jsem vše zabalil a a jel domů. Byl jsem tedy spíš dost na s…ný. To počasí????? Ale nevadí. Pozemní příprava mohla pokračovat.
V sobotu, tedy v pracovní sobotu jsem neustále sledoval počasí, až odpoledne nastalo to vytoužené očekávání. Přestal foukat vítr. Všeho jsem nechal, zahodil nářadí na zahradě, všechny jsem opustil a stál jsem na letišti/ destinace Třebechovice pod Orebem – u Dubu/. Nalil jsem palivo do draka a připravil se na start. Jenže nastala klasika, zas ten vítr. Otočil se a ještě přidal na rychlosti. Touha letět byla silnější.
|
Celý článek...
|
|
|
MORAVSKÝ KAMEŇ 2010
MOTTO:
KAŽDÝ BY MĚL SVÉMU SPORTU DÁT NĚCO ZE SEBE.
MORAVSKÝ KAMEŇ je přeletová soutěž, jejíž třetí ročník vyhlašuje:
Ing. Roman Pavlík , Petr Proks a spol.
(jury se během roku plynule mění, dle toho jak se zájemci chovají k vyhlašovateli)
pro období od
15.2. 2010 do 31.10. 2010
v kategorii
MOTOROVÝ PARAGLIDING
ÚVOD A O CO JDE:
O nic jen o pěkné lítání pro všechny. Pro staré kameňáky jen poznámka, přečtěte si ty pravidla také, jsou jiné než v loňském roce!!!
VÍTEJTE NOVÁČCI.
Je spousta nových pilotů, kteří udělali pilotní průkaz a létat kolem letiště je už nebaví. Jde nám o to zdokonalit jejich umění a tím i bezpečnost letu. Jenom plánováním a přemýšlením o letu se pilot zdokonaluje takticky a letovými hodinami se zdokonaluje po pilotní stránce. Soutěžení v jakékoliv podobě tedy zvyšuje Vaše pilotní umění. Je čas si to uvědomit. A od toho Kameň je. Naučíte se plánovat let, pracovat s mapou a předpovědí počasí. Naučíte se základům focení ze vzduchu, zjistíte na co Vaše křídlo ještě má a na co už ne, a že uletět stovku zase taková sranda není.
VÍTEJTE BORCI.
Už nejste žádné ořezávátka, máte už za sebou pár hodin? Sice nejste soutěžní typ, ale a přece jenom se díváte kolem sebe, jak na tom jste v porovnání s ostatními? Pracovat s mapou už umíte, ale proč mají ti nejlepší tu spotřebu tak malou, přes to že mají stejný motor? No protože už mají zkušenosti. Sem tam se svezou ve svahovém proudění, sem tam využijí nějaké bubliny a ono se to sečte. Je třeba se jim přiblížit nebo je předehnat. A od toho Kameň je, srovnávat se s nejlepšími znamená zdokonalovat se.
VÍTEJTE SUPERBORCI
Létat super vzdálenosti s plnou nádrží už Vás nebaví, létat mezi tyčkami taky není Vaše parketa? Létejte termiku. Sice to není takový odvaz jako bez motoru, přece jen ten motor něco váží a odpor to má jako prase, ale zase máte jistotu že nevyhnijete do lesa, nebo do rybníka. No a když to vypnou, nebo Vás to přestane bavit tak se to prostě nastartujete a letí se domů. Ten trénink v odpolední termice se rozhodně neztratí.
VÍTEJTE TRYSKOVÍ PILOTI
I na Vás jsme mysleli, v poslední době se začínají prosazovat motorové speciály. Je třeba, aby se i jejich piloti ukázali. Jedna z doplňkových cen letos bude cena o největší traťovou rychlost. Tak nám tedy ukažte, co to umí. V prosinci na Falconu pak zhodnotíme zda se to vyplatí.
Takže pro letošní heslo bychom mohli zvolit:
VÍTEJTE VŠICHNI.
Jak je patrno všichni jste vítáni a každý si může zvolit svou stopu vzduchem a porovnat se s kamarádem, který letí zrovna tu Vaši stopu.
|
Celý článek...
|
|
|
UŽ TO FACHČÍ, KAMARÁDI OMLUVTE VÝPADEK ALE JÁ ZA TO NEMŮŽU TENTOKRÁT JSEM DO TOHO NEREJPAL |
ŽENY, RODINA A LÉTÁNÍ, ANEB POUČENÍ Z KRIZOVÉHO VÝVOJE.
Vážení přátelé, dlouho jsem váhal, ale když vidím oči některých mých mladších kolegů je mi smutno. Ty oči jsou potaženy blankou nevědomosti a idealizováním si věcí kolem sebe. Zvláště pak faktů týkajících se jejich současného či budoucího manželského života. Pokud to bude číst žena či silně zamilovaný jedinec bude si myslet, že mám něco proti ženám. Kdo mne zná ví, že opak je pravdou. Ženy miluji ve všech podobách a věku. Jsou kořením našeho života, mají v našem životě nezastupitelné místo a je nutno je milovat pro jejich krásu, city a absolutní nedostatek logického myšlení. Nakonec i fyzicky jsou do pozdního věku (našeho) nezastupitelné. Jsou hebké a milé na omak, na rozdíl od kamarádů, zpravidla nesmrdí, lze je objímat a tak..... Neexistují nepěkné ženy, na každé, když ji poznáte blíže, se najde něco pěkného, milého, třeba jen charakterová vlastnost, posunek, nebo třeba i vztah k radovánkám, který by jste zrovna tady nečekali. Zkrátka všechny jsou krásné. Kdo s těmito větami nesouhlasí je buk a pro menšiny nepíšu!
|
Celý článek...
|
Tak co hošani bóchnem tam reflex - né?
Jsem moc rád, že mohu našim čtenářům sdělit, že jsme měli tu čest, letos na Falkonu vidět horkou novinku- již od druhého českého výrobce - padák, který si smí říkat se vší hrdostí, padák s autostabilním profilem.
Není to tak dlouho co jsem volal po tom, že by si náš motorový paragliding zasloužil, aby pro něj začaly vznikat na konstrukčních prknech verze od počátku původní, úplně nové, které reflektují požadavky a potřeby současných motorových pilotů. Dosavadní kluzáky pro motorový paragliding vycházely doposud z verzí pro volné létání. Mluvil jsem o tom, že“ horečná snaha po zvýšení rychlosti, tak jak to vidíme dnes, jde cestou zejména zvýšení plošného zatížení, až na hranici únosnosti. Tím padáky ztrácejí na parametrech v ekonomických a termických disciplínách, ale i v bezpečnosti“. Argumentoval jsem také tím, že“ nejsme okrajovou skupinou uživatelů, jak si to omylem někteří mysleli, ale obrovským celosvětovým trhem, který je schopen absorbovat novinky a také je i dobře zaplatit. Těmi jsou vysoká rychlost a menší plošné zatížení při snaze zachovat stávající obratnost a přijatelnou míru bezpečnosti“. .............. pokračování dál......
Tak jsem to prubnul (zkopírováno z diskuze aby to nezapadlo)
Daniel
Mac Jet
Na Falconu jsem vyzkoušel velikost 24, ale potřeboval bych 22. Hned když mi Petr hodil pytel jsem po vybalení zjistil jeden velký rozdíl oproti mojí Veze, ten padák šustí uplně jinak .................
|
Celý článek...
|
Povaleč roku 2009 - 352hlsů je to ŠIKEC, končím anketu a jedu na předání.Ahoj Proksiku. Jako každoročně touhle dobou mívám chřipku. Letos zaútočila dříve než jindy (takže to bude asi ta prasečí, páč je to chřipka jak prase), jejím vedlejším produktem bývá nějaká kokotina jako ta, co právě následuje. Udělej s ní co libo, tedy jako každoročně. Jak se tak válím, napadlo mne, že bychom mohli jako protiváhu nejlepšího lítače v Kameňu vyhodnotit největšího povaleče v lítání. Takový povaleč se rozhodně sám nebonzne. Takže si to představuju následovně. Od uzávěrky Kameňa, asi měsíc před jeho vyhlášením tedy v době kdy už je známo kdo a co nahlásil, bychom mohli vyhlásit soutěž o Povaleče roku. Piloti by sami udělali nominaci několika „povalečů“. Měly by to být známější osobnosti, jakési ikony v povalečství, a potom by obec čtenářská hlasovala, kdo je největší povaleč. A že jich je letos pořád hodně… Součástí hlasování by mohla být i diskuze, proč toho či onoho „povalečem“ volit či ne. Pochopitelně by nebylo možné nominovat někoho, kdo něco ulítnul do kameňa, ale právě kohokoli kdo nic nenahlásil. A vo tom to je. Jako cenu pro vítěze mám nachystané krásné, co krásné, překrásné pochopitelně nové papučky s medvídkama a „kapku alkoholu co zabíjí strachové buňky“. Anti-cenu „Povaleč roku 2009“ bychom předali vítězi při příležitosti vyhlášení Kameňa 2009 na Falkonu. Jako první nominaci na Povaleče roku 2009 navrhuji : Ing.Romana Pavlíka zvaného Drobek (tedy pokud nic nenahlásí) Vzhůru dolů zdraví Marcello Přátelé, kamarádi K tomuto není co dodat a maximálně to naplňuje myšlenku tohoto webu (piloti sobě). Takže jen organizačně, nominace bude probíhat zde na diskuzi, stačí napsat Já Proksík nominuji na cenu Povaleč roku 2009 třeba Vítka Šikulu (šikiho) protože se dřív vymlouval na stavbu baráku ale už má postavíno a nelítá. Během týdne tady bude anketa kde budete moct klikat a dávat hlasy nominovaným povalečům. a vo tom to je Proksík |
Tak máme další rok téměř za sebou. Zaplať pánbůh, řekli by věřící. Do prdele s ním, říkám já. Ještě pár takových a jdu se bodnout. Práce málo, do žlabu vysoko a lítání stálo taky za prd. Kdo ví jestli dám letos alespoň 40hodin. Na jaře, až do června to počasí nestálo za nic. Sice jsem se pořád chystal na velkou ránu, ale motor byl zásadně proti. Chlastal jako mlýn a já nevěděl čím to bylo. Pár naplánovaných flugů převratné délky, ale skutek utek, no nic méně, fotky s plnou nádrží na startu, bych mohl prodávat. Nějak se nedařilo. V červnu a v červenci jsem se věnoval závodění. Tedy ne osobně, ale na MR a MS jsem byl, kdo z nás to může říct. Hodně jsem se na to těšil. Po stránce poznání mne to tedy nezklamalo, viděl jsem pány piloty a jejich výkony, které hned tak nevidíte. Viděl jsem kam kráčí světový paragliding, jak z hlediska výkonů tak z hlediska techniky a jako patriot, jsem byl jsem spokojen s tím, že ať jde kam chce, pořád do toho směru kecáme i my, a ne málo, zvláště jsem byl potěšen tím jak naší výrobci bez rozdílu značky spokojeně zvládli nástup zázračných reflexů. Můj názor při pohledu z blízka? Úžasně rychlé brka, ale na normální lítání bych to nechtěl. Čisté Dčka a možná víc. V minimaxech, slalomech, zkrátka tam, kde jsem to viděl z první řady, jsem moc nadšený nebyl. Tam kde se normální křídlo zatřepalo a upadlo ouško, tam reflex upadl naráz a minimálně půlka, když ne celý. Jako by byl v křídle nižší tlak, nevím. Ale stihačka to je, marná sláva. Po stránce lidské, jsem už tak nadšený nebyl, ale v mých letech, už lidi trochu znám, idealismu jsem již prost. Jak jde o prestiž a kačky, tak člověk nezná bratra. No na velkých závodech to tak holt je. Ještě, že máme Kameň. |
Celý článek...
|
První pokus o zápis do Kameňa aneb zase jsem na něco zapomněl
Po sobotním létání ve Vlašimi vypadala předpoveď na státní svátek 28.10.2009 velmi nadějně – zataženo 90-100% střední oblačností, beze srážek, vítr do 2 m/s od západu. Takže žádná divoká termika, slušná viditelnost a rozumná rychlost všemi směry. Navíc to byla poslední příležitost dokopat se alespoň k jednomu zápisu do Kameňa (to jsem ale v tu chvíli ještě netušil, že budu smolit tenhle popis).
Po splnění domácích povinností (výroba stolku pro klavír pro dceru) dostávám od zbytku rodiny povolení k přesunu nad letiště s tím, že se uvidíme v Dendrologické zahradě v Průhonicích. Odjíždím na letiště v Říčanech u Prahy (LKRICA), kde už stojí auta rogalistů a ultralajťáků – nejsem tedy sám, koho počasí vyhnalo do vzduchu. Je sice asi 10 stupňů, ale to nikomu nevadí. Plánuji trochu delší cestu, kolem 2 hod. - nejdřív Průhonický park, Dendrologická zahrada, pak směr dálniční okruh 513 směr Zbraslav, pak obrat na jih - Jílové u Prahy no a odtud zpátky přes Velké Popovice do Říčan. |
Celý článek...
|
|
|
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |
|
|
|